Aan de basis van een goede dossiervorming ligt een procedure. Hierin beschrijft u precies welke stappen u in welke volgorde doorloopt als u werknemers aanspreekt op hun functioneren, houding of gedrag. De essentie hiervan is:
In de sanctieprocedure zijn de verschillende, elkaar opvolgende correctiegesprekken vastgelegd. Maar het is geen standaard stappenplan. De ernst van het disfunctioneren of ongewenste houding of gedrag kan immers sterk uiteenlopen. Bij bewuste grove nalatigheid treft u een andere maatregel dan bij een kleine overtreding van uw bedrijfsregels. U moet dus elke stap zorgvuldig voorbereiden.
Bij dossiervorming is een constructieve opstelling van de kant van de werkgever ook van wezenlijk belang. Dat betekent dat u allereerst consequent moet zijn in het aanspreken van werknemers op hun functioneren, houding en gedrag. Verder dient u hen een eerlijke kans te geven om zich te verbeteren en, als een werknemer zijn functie eenvoudigweg niet aankan, te kijken naar alternatieven. U moet waar mogelijk (en redelijk) de helpende hand bieden. Juist door u constructief op te stellen kunt u hetzelfde verlangen van uw werknemer.
Een goede procedure en –nog belangrijker- goede toepassing daarvan kan tot twee dingen leiden: