Tips
1. Voorkomen van baanonzekerheid
- Investeer samen met werknemers continu in scholing en employability.
- Zorg bij herstructurering voor een eerlijk en transparant besluitvormingsproces.
- Zorg voor goede communicatie: volledig, open, onmiddellijk, eerlijk en persoonlijk.
- Voorkom dat werknemers de oorzaak van baanonzekerheid en het verlies van hun baan aan eigen falen toeschrijven.
- Laat zien wat je doet om werkgelegenheid te behouden.
- Vergroot het gevoel van beheersbaarheid door participatie en inspraak in veranderingsprocessen.
- Ondersteun werknemers bij het vinden van een andere baan (zie ook bij “Wat moet”)
- Netwerk of zoek samenwerking met scholen in de regio: hier kunnen baanperspectieven voor uw werknemers zijn.
- Besteed ook aandacht aan de achterblijvers; Ook bij deze groep kunnen (tijdelijk) gezondheidsklachten optreden ten gevolge van een reorganisatie en de bijbehorende baanonzekerheid.
2. Bevorderen van functieroulatie
- Formuleer duidelijke richtlijnen over wie wanneer voor functieroulatie in aanmerking komt en voor welke functies dit van toepassing zal zijn.
- Informeer de MR.
- Draag zorg voor duidelijke functieomschrijvingen.
- Communiceer over de voordelen en tijdelijkheid van de roulatie (om wellicht bezwaren te ondervangen).
3. Gesprekstechnieken
Het “aanzeggingsgesprek” moet goed worden voorbereid. Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten.
- Voorbereiding
- Het gesprek
- Na het gesprek
Voorbereiding:
Verzamel alle benodigde documentatie:
- Verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken.
- Tussentijdse afspraken.
- Eventuele outplacement contracten.
- Zet alle redenen voor ontslag / niet verlengen van het contract op een rij.
- Verzamel documentatie over hoe nu verder: UWV-informatie, outplacement contract, etc.
- Neem een besluit over de ingangsdatum van ontslag.
- Besef dat uw besluit onherroepelijk is.
- Meld het ontslag bij P&O.
- Regel eventueel een P&O-medewerker om bij het gesprek te zijn.
Het gesprek:
- Val met de deur in huis. Begin met het slechte nieuws.
- Toon emoties. “Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik heb slecht nieuws...”
- Laat merken dat u rekening houdt met zijn/haar emoties: het spijt me enorm voor u, maar…
- Geef daarna de motivering voor het slechte nieuws.
- Houd het kort, overzichtelijk, helder en concreet.
- Vang daarna de klap op. Dat kunt u doen door de gevoelens die u ziet te beschrijven.
- Ik begrijp dat dit voor u geen aangenaam bericht is.
- Ik zie dat u geschrokken bent. U bent geëmotioneerd.
- Het kan zijn dat emoties te hoog opgelopen. Stel dan een korte pauze voor.
- Markeer de overstap naar: “hoe nu verder?” door dat duidelijk te zeggen. “Ik stel voor om…”.
- Maak afspraken over af te ronden en over te dragen werk.
- Spreek een laatste werkdag af.
- Maak afspraken over hoe en door wie het ontslag gecommuniceerd wordt.
- Overleg documenten die eventueel getekend moeten worden.
- Maak een afspraak voor een eventueel exitgesprek.
- Overleg over eventuele vervolgtrajecten: outplacement, coaching, WW-uitkering, aanbieden van getuigschrift of referenties.
- Adviseer de werknemer om zo snel mogelijk contact op te nemen met UWV om een uitkering aan te vragen.
- Sluit het gesprek af met een korte samenvatting van de gemaakte afspraken.
- Wens de werknemer sterkte met de verwerking van dit slechte nieuws
Na het gesprek:
- Regel dat het ontslag bij de daarvoor geëigende instantie wordt gemeld, volgens de in uw organisatie geldende procedure (bijvoorbeeld door de P&O-afdeling).
- Regel het exitgesprek (ook dit kan de P&O-afdeling eventueel regelen).
- Leg alle gemaakte afspraken schriftelijk vast.